Aktuell temperatur på Ormberget >
Luleå Gjutarens IF
Tips för vallning

Klassisk skida: Fäste vallas på fästzon. Glidzonen vallas med glidvalla.

Skate skida: Har enbart glidzon och skall bara glidvallas.

Tänk fäste, fäste, fäste! För barn och ungdomar är ett bra fäste jätteviktigt. Som alltid så blir man bra på det man tränar på. Likadant är det med vallning, testa att valla i olika temperaturer och snöförhållanden. Dela egna erfarenheter och lär av varandra!

Enkel vallning för nybörjare: För att kunna valla skidor behövs en del utrustning som gör att det går smidigare. Det är lämpligt att skaffa en standarduppsättning som är grunden för att valla.

Saker som är bra att ha:

• Ett vallajärn. Dessa speciella järn håller temperaturen jämn. I början kan det gå lika bra med ett gammalt strykjärn. Ta då ett som det går att reglera värmen med.
  • Plastsickel för att kunna sickla glidytorna när man har värmt in paraffinet.
  • Borstar. Tagelborste för att borsta bort överblivet paraffin efter att man har sicklat glidytorna. Eller en kombinerad borste med metall och nylon för snabbare borstning.
  • Vallakloss för att stryka ut fästvallan med. Helst två stycken så man har en för burkvalla och en för klister.
  • Rengöringsmedel speciellt framtaget för skidrengöring.
  • Skrapa för att ta bort fästvalla.
  • Vallabord eller vallningsprofil. Är inte helt nödvändigt men det underlättar mycket när man vallar skidorna.
  • Sandpapper för ruggning av fästzon innan fortsatt vallning. Kornstorlek ca 100–120.

Lämpliga fästvallor (utan fluor) i ett grundpaket för fästvallning är:

• Burkvalla 0 till +2
  • Burkvalla 0
  • Burkvalla 0 till -3
  • Burkvalla -3 till -10
  • Rött klister
  • Universalklister
  • Lila klister

Lämpliga glidvallor (utan flour) som behövs i ett grundpaket för glidvallning är:

• Paraffin 0 till +5
  • Paraffin 0 till -5
  • Paraffin -5 till -15

Ett tips är att hålla sig till ett märke till att börja med och successivt öka på med fler vallor och från olika tillverkare. Klubben samarbetar med Skigo som tillverkar vallor. Flytande glidvalla blir allt vanligare och är ett enkelt och snabbt sätt att glidvalla skidorna på. Fördel är att dessa vallor inte behöver värmas in. Hållbarheten på flytande glidvallorna är något kortare.

Fluorbaserade vallor rekommenderas inte för barn och ungdomar!

Några sista tips:

• På Ormberget finns en vallabod för allmänheten, bra om man inte har utrymmet för vallning hemma.
  • Klubben ordnar vallakurser ett par gånger per vinter.
  • Alla tillverkare av valla har instruktionsfilmer på sina hemsidor.

Följ oss
App för träningsgrupperna